با گذشت زمان، آلودگی‌ها و کثیفی‌هایی روی سطح نمای ساختمان‌ها می‌نشیند که از جذابیت و زیبایی آن کم کرده و ظاهر بدی به آن می‌بخشد. نماهای تمیز و براق ساختمان‌ها باعث زیبایی شهر و منطقه می‌شود از این رو لازم است که به این موضوع اهمیت بیشتری داده شود. اما چه عواملی در سریع‌تر انجام شدن شستشوی نمای ساختمان تاثیرگذار هستند؟ چگونه می‌توان به فرآیند نماشویی ساختمان سرعت بخشید؟ با کارویس همراه باشید تا یک آشنایی کامل با عوامل موثر در زمان نماشویی ساختمان داشته باشیم.

عوامل موثر در زمان نماشویی ساختمان

از عوامل موثر در زمان نماشویی ساختمان می‌توان به ارتفاع ساختمان، شرایط آب و هوایی، تعداد نیروی کار و روش مورد استفاده در شستشو با توجه به جنس و متریال به کار رفته در نما اشاره کرد. هرچه ارتفاع ساختمان کمتر باشد میزان زمانی که صرف شستشوی نمای آن خواهد شد نیز کمتر است. زیاد بودن ارتفاع ساختمان باعث توجه مداوم به ایمنی کار و نصب داربست‌ها و سکوهای کار هوایی می‌شود؛ از این رو در کل، فرآیند نماشویی ساختمان در زمان بیشتری انجام می‌شود. از دیگر عوامل موثر در زمان نماشویی ساختمان جنس و نوع نما می‌باشد که موجب شده زمان شستشوی هر نما با نمای دیگر متفاوت باشد. هرچقدر جنس مواد به کار رفته در نما به گونه‌ای باشد که پاک کردن آلودگی‌ها از روی سطح آن آسان باشد، زمان نماشویی ساختمان نیز کمتر خواهد بود. شرایط آب و هوایی مناسب برای کار کردن و تعداد زیاد نیروی کار از دیگر عوامل موثر در زمان نماشویی ساختمان می‌باشند.

ارتفاع ساختمان، اولین عامل موثر در زمان نماشویی

ارتفاع ساختمان، اولین عامل موثر در زمان نماشویی است که تاثیر مستقیمی در کاهش یا افزایش مدت زمان نماشویی ساختمان دارد. در ساختمان‌هایی که ارتفاع زیادی دارند برای فراهم کردن امکان انجام شستشو ابتدا باید در محل، داربست و یا سکوهای کار هوایی نصب شوند که همین یکی از دلایلی است باعث افزایش زمان پروژه نماشویی و همچنین هزینه آن می‌شود. نصب داربست موجب می‌شود تا نیروی کار موقع نماشویی در ارتفاع، امنیت بیشتری داشته باشند. در مناطقی که امکان دسترسی به بخش مرتفعی از نمای ساختمان وجود ندارد، از سکوهای کار هوایی باید استفاده شود تا افراد به راحتی و به طور امن بتوانند تمامی قسمت‌های نمای ساختمان را شستشو دهند.

شرایط آب و هوایی، دومین عامل موثر در زمان نماشویی

شرایط آب و هوایی، دومین عامل موثر در زمان نماشویی است که تاثیر بسیار زیادی در روند تسریع انجام نماشویی ساختمان دارد. بهتر است نماشویی نمای ساختمان‌ها در اواخر بهار و یا اوایل پاییز انجام شود، چراکه در این مواقع شرایط آب و هوایی مناسب حاکم است و از بروز مشکلاتی مانند ذوب یا انجماد در حین کار جلوگیری می‌شود. در فصل بهار دمای هوا متعادل بوده و به نیروی کار این اجازه را می‌دهد تا بدون احساس گرما یا سرما بسیار به نماشویی بپردازد. همچنین از آن جا که در فصل بهار اندازه روز بیشتر بوده و هوا روشن‌تر است، نیروی کار دید خوبی داشته و به طور بهتری می‌توانند آلودگی‌های روی نما را تشخیص دهند. شستشوی نما در اوایل پاییز موجب می‌شود که آلودگی‌ها، لکه‌ها و موادی که روی نما وجود دارند حذف شده و با یخ زدن در فصل زمستان مشکلی برای نما و ساختمان به وجود نیاید.

تعداد نیروی کار، سومین عامل موثر در زمان نماشویی

تعداد نیروی کار، سومین عامل موثر در زمان نماشویی است که تاثیر بسیار مهمی در مدت زمان تمام شدن نماشویی ساختمان دارد. استخدام نیروی کار مجرب و کاربلد می‌تواند کمک بسیار زیادی در سرعت بخشیدن فرآیند شستشوی نما داشته باشد. از آن‌جایی که نیروی کار حرفه‌ای، تجربه بیشتری دارد، در مدت کم‌تری می‌توانند اطلاعات لازم درباره جنس نما، مواد مناسب با نما، تکنیک‌ها و روش بهتر برای شستشوی آن را به دست بیاورند و به طور سریع‌تری پروژه نماشویی ساختمان مدنظر را به پایان برسانند. همچنین به کار گرفتن نیروی باتجربه و با دانش کافی در این زمینه که یکی از عوامل موثر در زمان نماشویی است، کمک خواهد کرد تا با کم‌ترین آسیب و بیشترین دقت نماشویی ساختمان صورت بگیرد و نما به طور عالی تمیز شود.

جنس نما، آخرین عامل موثر در زمان نماشویی

مصالح ساختمانی به کار رفته و جنس نما، آخرین عامل موثر در زمان نماشویی است. هر نما با توجه به متریالی که در آن وجود دارد، روش شستشوی متفاوتی دارد؛ از این رو باید قبل از اقدام به هرکاری ابتدا جنس نما و روش مناسب برای شستشوی آن را تعیین کرد. برای مثال برای ساختمان‌هایی که نمای آجری دارند، میتوان از روش‌های فشار آب، بخارشویی و محلول شیمیایی استفاده کرد تا آلودگی‌ها و لکه‌های روی آن را از بین برد. روش‌های متداول برای شستشوی نماهایی که از سنگ طبیعی مانند ماسه سنگ یا سنگ آهک هستند، میتوان به واترجت یا استفاده از آب اشاره کرد که فاقد مواد شیمیایی و اسیدها بوده و آسیبی به نمای سنگی نمی‌رسانند. ساختمان‌‌هایی که نمای آن‌ها از شیشه است باید توسط موادهای مناسب برای شیشه، شسته شوند و در آخر برای نماهای بتنی، بهتر است از روش شستشو با آب کم فشار و در صورت وجود لکه‌های سخت از مواد شیمیایی استفاده کرد.